Wednesday, September 11, 2013

UNSUR-UNSUR ROH SOLAT

     
 
Terdapat unsur-unsur yang menjiwai sembahyang (solat). Tanpa unsur-unsur ini tidak dapat disebut mendirikan sembahyang. Sembahyang tidak sempurna (hanya kerangka sembahyang) tanpa roh yang menjiwai sembahyang. Tanpa unsur-unsur ini, sembahyang tidak akan khusyuk. Bila mendirikan solat harus mempunyai unsur-unsur :

  1. Kehaziran hati
  2. Kefahaman
  3. Pengagungan dan Penghormatan
  4. Takut dan kagum kebesaran Allah
  5. Mendambakan harapan
  6. Rasa malu

PENGERTIAN UNSUR-UNSUR ROH SOLAT

1. Kehaziran Hati

Kehaziran hati ialah kosongnya hati dari segala sesuatu yang tidak ada hubungannya dengan apa yang sedang dilakukan ataupun diucapkannya. Kesedarannya meliputi perbuatan dan ucapannya, yang tidk pernah berpisah dari kedua-duanya. Fikirannya pun tidak melayang tentu arah. Apabila fikiran tertumpu pada perbuatan dan ucapan dalam sembahyang serta hati penuh dengan sebutan tentangnya, tidak ada kelalaian apapun maka itulah yang disebut kehaziran hti. Maksud kehaziran hati adalah kehaziran hati batin.

2. Kefahaman

Usaha pemahaman secara mendalam tentang makna yang terkandung dalam suatu ucapan. Akan tetapi, ia tidak selalu bersama-sama kehaziran hati. Ada ketika hti seseorang hazir bersama suatu ucapan tetapi tidak hazir bersama makna ucapan itu. Maksud kefahaman ialah adanya usaha untuk memahami makna suatu ucapan. Dalam hal ini, manusia memiliki tingkatan yang berbeza. Sudah tentu tidak sama pemahamannya tentang makna ayat-ayat Al-Quran serta bacaan tasbih dan sebagainya. Terdapat banyak makna indah dan lembut yang dapat difaham oleh orang yang sedang sembahyang, padahal sebelum itu tidak pernah terlintas dalam hatinya.
Oleh sebab itulah sembahyang dinyatakan sebagai pencegah perbuatan keji dan mungkr kerana sembahyang memberikan petunjuk tentang hal-hal yang dapat membawa kepada kekejian.

3. Pengagungan Dan Penghormatan  


Pengagungan dan penghormatan adalah sesuatu yang lain dari kehaziran hati dan kefahaman. Mungkin seseorang bercakap dengan orang bawahannya dengan cakapan yang sedar dan faham makna-maknanya, namun percakapan itu tidak disertai dengan pengagungan dan penghormatan terhadap orang bawahannya itu. Jadi, pengagungan dan penghormatan adalah sesuatu yang tidak harus bersama kehaziran hati dan kefahaman. Unsur ini berdiri dengan sendirinya sebelum mendirikan sembahyang dan selam seseorang itu kuat beribadat kepada Allah SWT.

4.Takut Dan Kagum Kebesaran Tuhan

Takut dan kagum kebesaran Tuham adalah suatu sikap melebihi pengagungan dan penghormatan sebab sikap ini adalah rasa gentar dan sangat takut kerana kagum akan kebesaran Tuhan.              Tanpa gentar tidaklah dinamakan kagum dalam kegentaran. Misalnya gentar terhadap kala jengking tidaklah disebut kagum dalam kegentaran ( kerana tidak disertai penghormatan dan mengagungkan ). Tetapi, kegentaran terhadap seorang raja yang berkuasa dapatlah dinamakan kagum dalam kegentaran yang bersumberkan pengagungan dan penghormatan. Apatah lagi takut dan kgum kebesaran Allah SWT.

5. Mendambakan Harapan

        Mendambakan Harapan adalah sesuatu yang lain dari unsur-unsur di atas. Unsur ini tidak mempunyai kaitan dari unsur-unsur yang telah dikemukakan. Betapa ramai orang yang mengagungkan seorang raja, merasa takut kepadanya serta takut akan dihukumnya tetapi tidak mengharapkan ganjaran darinya. Seorang hamba Allah yang mendirikan sembahyang biasanya mengharapkan ganjaran Nya (mendambakan harapan) atas sembahyangnya itu, sebagaimanaia takut hukuman Nya, disebabkan kelalaiannya.

6. Rasa Malu   

      Rasa malu adalah perasaan yang berada diluar unsur-unsur yang telah dikemukakan. Unsur ini juga menguasai unsur-unsur  lainnya sebab bersumber kepada rasa hina dan rasa berdosa kerana menyia-nyiakan perintah Allah SWT.Dalam diri orang yang beriman sudah sujud unsur-unsur penghormatan dan pengagungan serta ketakutan dan harapan sedangkan rasa malu timbul iaitu bila orang itu telah menyedari dirinya lalai atau berbuat dosa. Rasa malu kepada Allah SWT.


Dari penjelasan unsur-unsur di atas, dapatlah kita faham makna atau pengertian dari tiap-tiap unsur itu. Berpunca serta berlandaskan pada unsur-unsur tersebut, apabila seseorang mendirikan sembahyang maka kerangka sembahyang  telah dijiwai atau dengan kata lain sembahyang yang khusyuk kepada Allah SWT.

No comments:

Post a Comment