Thursday, September 5, 2013

PENAWAR JIWA


KENAPA AKU DIUJI ?
“ Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan, “Kami telah beriman…”, sedangkan mereka tidak diuji ? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang dusta ”
( Surah Al-Ankabut ayat 2-3 )

KENAPA AKU TAK DAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN ?
“ Bolehkah kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui ”
( Surah Al-Baqarah ayat 286 )

RASA FRUST ?
“ Janganlah kamu bersikap lemah , dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman ” ( Surah Al-Imran ayat 139 )

BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA ?
“ Dan mintalah pertolongan ( kepada Allah ) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang dan sesungguhnya  sembahyang itu amatlah berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk ” ( Surah Al-Baqarah ayat 45 )

 “ Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap sedia ( diperbatasan negerimu) dan bertaqwalah kepada Allah, supaya kamu berjaya.” ( Surah Al-Imran ayat 200)

APA YANG AKU DAPAT DARI SEMUA INI?
“ Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka……”
( Surah At-Taubah ayat 11 )

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?

“ Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakal” ( Surah At-Taubah ayat 129 )

No comments:

Post a Comment