Thursday, September 19, 2013

Lightroom Fotoshop

ASSALAMUALAIKUM...

Kali ni, aku nak berkongsi berkenaan dengan pengalaman aku mempelajari ilmu meng 'edit' gambar. Sebelum tu aku nak cerita kenapa tiba-tiba aku berminat dengan proses meng'edit gambar ni. Kawan aku ni, dia menceburi bidang fotografi walaupun dia masa study dulu bukan ambik jurusan fotografi pun. Bila tanya kat dia, dia kata menceburi dunia fotografi hanya sebagai pendapatan sampingan jer. Jadi, ada la pasangan yang hendak berkahwin ambik dia sebagai fotografi dalam majlis dorang. So far gambar-gambar yang dia ambik dan edit memang best. Macam profesional pulak dah aku tengok. Tapi masa tu aku tak tertarik lagi. Tiba-tiba sebulan dua ni dia post pulak kat fecebook gambar-gambar pemandangan laut, hutan dan sebagainya yang telah di edit. pergghh..memang suke ar tengok gambar yang dia edit. Sejak tu la aku berminat jugak. So aku tanya la dia pakai software apa yang dia guna untuk edit gambar tu semua. Baru la aku tau dia pakai Lightroom Fotoshop.

Lightroom fotoshop ni software berbayar. Nak pakai yang free, boleh tapi trial untuk 30 hari je la. Pastu kena beli jugak. So aku download la software lightroom tu kat adobe. Memang kene bersabar la nak download sebab saiz file tu 810.32 MB..pergh, first nak give up jugak nk download pasal lambat and besar. Tapi minat punya pasal, download la jugak kne tunggu sampai 2 jam baru selesai download. Lepas selesai macam biasa la install la lagi. pastu aku register guna kod yang aku beli. Tak la mahal sangat.

Ni la antaramuka Lightroom 5 yang aku download tu.



Mula-mula nak guna tu susah jugak. Nak kena banya tanya dengan aku aku tu. Letih bertanya aku pun Learn From Youtube.hahhaha..Aku belajar kat youtube cara menggunakan Lightroom ni. Memang susah gak la. Dia tiga kali jugak ulang balik tengok youtube tau cara guna dengan betul dan tepat untuk menghasilkan gambar yang menarik. Nak2 3 4 hari aku belajar baru la dapat tahu sikit2.Tu pun baru cara untuk edit gambar. Belum lagi bahagian lain. Lightroom ni bukan untuk edit gambar jer. Tengok dalam gambar kat atas tu, da bahagian map, book, slideshow and map. Yang library dan print tu macam biasa jer. Untuk edit gambar guna Develope.

Baru sikit jer aku belajar. Pastu aku try la edit gambar yang ambil masa study dulu. Gambar tu di ambil di Simpang Mengayau, Kudat Sabah. Ni la hasil pertama gambar yang aku edit. Biasa2 jer. Tapi ok la bagi aku untuk hasil yang pertama.




So, macam mana hasil pertama aku? Kalau da komen, bagi tau jer dalam ruangan komen tu. Ker nak bagi nasihat or cadangan boleh jer dan di alu-alukan.








No comments:

Post a Comment